Llíria ha procedit a l’inici dels treballs d’exhumació de les restes de víctimes de la Guerra Civil i la Dictadura del Franquisme en el seu cementeri municipal.
L’Associació Científica ArqueoAntro és l’encarregada d’efectuar aquesta tasca, la qual consisteix en tres sondejos arqueològics de 2×2 metres per a poder localitzar les restes de fins a 29 víctimes assassinades en les saques del 5 d’agost, 24 d’octubre i 30 d’octubre de 1939. Aquest treball durarà unes tres setmanes, segons ha explicat Miguel Mezquida (arqueòleg i membre fundador d’ArqueoAntro).
Alguns familiars han assistit a l’inici dels treballs. A més, han estat acompanyats per la regidora municipal de Memòria Democràtica de l’Ajuntament de Llíria, Consuelo Morató; el director general de Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana, Iñaki Pérez; l’arqueòleg municipal, Miquel Sánchez; el president de l’Agrupació de Familiars i Víctimes del Franquisme ‘Cementeri de Llíria’, Sergio García; el Coordinador del grup de Memòria Històrica, Matías Alonso; la presidenta de la Mancomunitat Camp de Túria, Lola Celda i la presidenta i secretari del Comissionat de Memòria Històrica de Llíria, Carmen Feltrer i Miquel Fernández.
40.000 euros és la xifra aproximada que alcança aquesta inversió, finançada per la Conselleria de Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana.
També han participat, a més, Carmen Feltrer i Miquel Fernández, presidenta i secretari, respectivament, del Comissionat de Memòria Històrica de la localitat. Morató ha indicat que “hui és un dia molt important, no sols per a Llíria, sinó per a totes aquelles persones que creuen en la reparació i la justícia democràtica”. “L’obertura d’estes fosses ens permet treballar per la dignificació de les víctimes després de 82 anys, en un exercici pedagògic de cara a les generacions futures perquè no torne a ocórrer esta tragèdia”, ha explicat la responsable de Memòria Democràtica.
El seu director general, Iñaki Pérez, ha indicat que “és trist que hagen hagut de passar tants anys per a fer que accions de pura sensibilitat i humanitat siguen una realitat”.
A continuació, adjuntem un enllaç al vídeo de l’acte: https://youtu.be/tdvyn_PsWyY











