La Comunitat Valenciana es va posicionar com el tercer destí principal per als viatgers residents a Espanya durant el mes de març, acumulant el 12,7% del total de pernoctacions al país, segons les dades publicades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En total, la regió va sumar 2,27 milions de nits d’hotel, de les quals un milió van ser protagonitzades per residents a Espanya i 1,2 milions per turistes estrangers. L’estada mitjana es va situar en 3,12 dies, amb un total de 729.216 viatgers registrats (377.173 nacionals i 352.043 internacionals).
A nivell nacional, el turisme hoteler va mostrar signes de retrocés en el primer trimestre de l’any, amb una caiguda del 3,2% en les pernoctacions respecte al mateix període de l’any anterior. Aquesta baixada s’atribueix, en part, al calendari de la Setmana Santa, que en 2024 va caure al març, mentre que enguany es va celebrar a l’abril. Al març de 2025, les pernoctacions hoteleres van descendir un 8,9%, aconseguint els 22,3 milions.
Els preus dels hotels van continuar amb la seua tendència alcista iniciada després de la pandèmia, amb un increment del 3,2% interanual al març. No obstant això, en la Comunitat Valenciana es va registrar una caiguda del 4,4%, la qual cosa la situa com una de les comunitats amb major descens en preus. En contrast, el turisme nacional va ser el més afectat per la desacceleració, amb una baixada del 7,5% en el trimestre i del 14,9% només al març. El turisme internacional també es va ressentir, encara que de forma més moderada, amb descensos del 0,8% trimestral i del 5,1% mensual.
Entre els destins més visitats per residents a Espanya durant març destaquen Andalusia (17,8% del total de pernoctacions), Catalunya (13,2%) i la Comunitat Valenciana (12,7%). Per als viatgers internacionals, Canàries va liderar amb un 39,1% del total, seguida d’Andalusia (15,3%) i Catalunya (15,2%). Per zones turístiques, Tenerife va ser la que va registrar més pernoctacions, superant els 2,1 milions, i entre els punts turístics amb major nombre de nits destaquen Madrid, Barcelona i Sant Bartolomé de Tirajana (Gran Canària).
Els principals mercats emissors de turistes estrangers van ser el Regne Unit (23,3% del total) i Alemanya (18,1%), seguits de França (6,1%), els Estats Units (5,4%) i Itàlia (4,6%). Quant al grau d’ocupació, al març es va cobrir el 53% de les places hoteleres, amb una caiguda del 3,8% respecte a l’any anterior. Durant els caps de setmana, l’ocupació es va situar en el 59,6%, un 2,1% menys que en 2024.
Canàries va presentar el major grau d’ocupació per places durant març (74,9%), destacant el sud de Gran Canària amb un 79%. El punt turístic amb major grau d’ocupació va ser Teguise, a Lanzarote, amb un 85,2%. Pel que fa a l’índex de preus hotelers (IPH), va pujar un 3,2% respecte a març de 2024, amb majors increments en hostals d’una estrela (5,5%) i hotels de cinc estreles (5,4%), mentre que els hotels de quatre estreles van registrar la menor pujada (2%).
Els preus van descendir en deu comunitats autònomes, destacant el País Basc (−9,2%), Navarra (−6,3%), Cantàbria (−6%) i Astúries (−5,1%). Les majors pujades es van registrar a Madrid (10%), Catalunya (9,8%) i Aragó (7,8%). La facturació mitjana dels hotels per habitació ocupada (ADR) va aconseguir els 114,3 euros, un 4,9% més que al març de 2024, mentre que l’ingrés mig diari per habitació disponible (RevPAR) es va situar en 73 euros, amb un augment del 5,4%.
El punt turístic amb major ADR va ser Alt Aran, amb 208,6 euros, gràcies a l’activitat en estacions d’esquí com Vaquèira Beret, mentre que el major RevPAR es va registrar en Adeje (Tenerife), amb 172,8 euros. Aquestes xifres confirmen que, pese a l’ajust en el creixement del turisme, la Comunitat Va