
Un equip clínic multidisciplinari amb participació de l’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL), en col·laboració amb la Conselleria de Sanitat, ha aconseguit un avanç pioner en el tractament de pacients crítics connectats a sistemes d’oxigenació per membrana extracorpòria (ECMO). Liderat per l’investigador de ISABIAL i catedràtic de la Universitat Miguel Hernández (UMH), Bernat Soria, el nou procediment ha sigut publicat en la prestigiosa revista Stem Cell Research & Therapy, pertanyent al Grup Nature.
El mètode, denominat CIBA (per les seues sigles en anglés, Consecutive Intrabronchial Administration), permet l’administració directa i controlada de teràpies basades en cèl·lules mare en els pulmons de pacients en estat crític. Aquesta via intrabronquial representa una solució innovadora enfront de les limitacions dels mètodes convencionals com l’intravenós, que poden interferir amb el funcionament dels sistemes ECMO en obstruir les membranes d’intercanvi de gasos.
Una de les decisions més destacades de l’equip ha sigut no patentar la invenció, amb l’objectiu de facilitar la seua futura aplicació clínica a nivell global, una vegada superades totes les fases d’assaig.
Gràcies al mètode CIBA, s’obri una nova via terapèutica que podria marcar un abans i un després en el tractament de malalties respiratòries greus, millorant la supervivència i recuperació de pacients en situacions extremes.