Investigadors de la Universitat de València i la Universitat de Bolonya han conclòs que el model de treball híbrid, que combina el treball presencial amb el teletreball, té un impacte positiu en el rendiment laboral. No obstant això, també revela que, encara que el teletreball augmenta la concentració i la motivació, pot generar aïllament social.
La investigació, publicada en la revista “Journal of Business and Psychology” i coautorada per Vicente González Romá, catedràtic del Departament de Psicologia Social de la Universitat de València (UV) i investigador de l’Institut d’Investigació en Psicologia dels Recursos Humans, del Desenvolupament Organitzacional i de la Qualitat de Vida Laboral (IDOCAL) de la UV, suggereix millorar l’ambient laboral presencial i fomentar reunions informals en línia.
“Els resultats mostren que la relació entre teletreball i rendiment laboral és complexa, encara que la influència neta del primer sobre el segon és positiva”, va explicar González Romá.
L’estudi destaca que, després de la pandèmia de COVID-19, el sistema de treball híbrid ha guanyat popularitat. Segons la Fundació Europea per a la Millora de les Condicions de Vida i de Treball (EUROFOND), el 49% dels europeus va expressar en 2021 el seu desig de treballar des de casa diversos dies a la setmana.
Si bé investigacions anteriors havien analitzat la relació entre el treball a distància i el rendiment, cap havia identificat els mecanismes subjacents d’aquesta correlació. L’estudi actual observa que els dies de teletreball augmenten la concentració i motivació laboral, resultant en un major rendiment. No obstant això, el teletreball també pot causar aïllament social, disminuint així la motivació i el rendiment laboral.
Per a mitigar els efectes negatius de l’aïllament social, els investigadors suggereixen que les organitzacions que fomenten el teletreball haurien d’implementar pràctiques com a reunions informals en línia per a mantindre i desenvolupar les relacions socials.
L’estudi es va realitzar en un ajuntament italià durant huit dies consecutius, amb la participació de més de 200 persones de diverses ocupacions (administratius, enginyers, educadors, entre altres) que treballaven des de casa un o dos dies a la setmana. Els participants van respondre a una enquesta en línia diària per a mesurar diferents variables estudiades.