La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Rebeca Torró, ha presentat a Riba-roja de Túria el pla de prolongació de la línia 9 de Metrovalencia fins al nucli urbà de la localitat, en concret fins a l’entorn de la zona del barranc dels Moros.
Rebeca Torró ha explicat que “perquè el metro arribe al centre urbà i per a donar resposta a aquesta petició dels veïns i veïnes del municipi, la Generalitat ha realitzat un estudi de viabilitat que determina que és possible prolongar l’actual línia de Metrovalencia fins al barranc dels Moros”.
La consellera ha assenyalat que “es tracta d’una actuació d’envergadura, que compta amb un pressupost total d’entre 22 i 23 milions d’euros, que facilitarà la proximitat del servei públic al municipi i fomentarà una mobilitat més segura i sostenible a la comarca”.
Per la seua banda, l’alcalde de Riba-roja de Túria, Robert Raga, ha manifestat que “ens feia falta aquesta estació de metro i hui és el primer indici clar que tenim el metro al centre del nucli urbà”. Es tracta d’“una reivindicació històrica del nostre poble, portar el metro al nucli urbà i en subterrani, i connectar tota la mobilitat a través del barranc dels Moros, des del parc natural, tot el nucli urbà i fins als conservatoris de música i dansa”, hi ha afegit.
Estació pròxima al nucli urbà
Riba-roja de Túria disposa, actualment, de diverses estacions de metro dins del terme municipal. Així, les estacions de Riba-roja de Túria, Masia de Traver i València la Vella, corresponents a la línia 9, i El Clot, en la línia 2, donen servei als habitants de la localitat del Camp de Túria, però cap d’aquestes estacions es troba dins del nucli urbà.
De fet, la més pròxima és la parada de Riba-roja de Túria, que se situa en l’extrem est del municipi, molt pròxima a l’entrada de la població a través de la carretera CV-370, al parc industrial de la localitat, la qual cosa dificulta un accés còmode al metro.
En conseqüència, des de la Conselleria d’Obres Públiques s’ha vist convenient aquesta actuació, que, juntament amb la recent integració tarifària que situa Riba-roja en zona B, amb unes tarifes més reduïdes respecte a les que tenia anteriorment, beneficiarà els usuaris i usuàries del metro.
Millor projecte per a la nova estació
En aquesta primera etapa de l’actuació, se seleccionarà l’alternativa més adequada, tenint en compte els condicionants geotècnics i constructius, buscant la mínima afecció als veïns i veïnes durant l’execució de les obres, la millor integració amb el nou disseny del barranc dels Moros i més accessibilitat.
Per a assolir el millor projecte ha sigut fonamental l’estudi de viabilitat que ha tingut en compte la compatibilitat urbanística, ambiental i territorial de l’actuació.
Finalment, la consellera ha assenyalat que “a la fi de 2025 es podrà adjudicar l’obra, i l’inici d’obres per al 2026. Les obres, en tractar-se d’un projecte subterrani, es podrien prolongar entre 18 mesos i dos anys de duració”.