Del 18 al 20 de novembre s’ha celebrat a Barcelona la novena edició del Dia de la Premsa Comarcal, que coincidint amb els actes de clausura del 40è aniversari de l’Associació de Catalana de Premsa Comarcal, en la que ha participat l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana. Els actes s’han perllongat durant dos dies al Movistar Centre de plaça Catalunya, i ha estat el punt de trobada de les principals associacions de premsa local de tot l’Estat. Un centenar de professionals, entre editors i periodistes, han debatut sobre els reptes i oportunitats del sector.
L’AMDComVal va estar àmpliament representada a esta primera Trobada d’Associacions Interterritorials de Premsa de l’Estat en la presència dels vicepresidents Javier Furió, Manuel Furió i Santiago Sanchis, en su doble vertient d’associat AMDComVal i president de l’Associació de Premsa Comarcal Valenciana.
Divendres a la tarda es va celebrar la primera Trobada d’Associacions Interterritorials de Premsa de l’Estat, una iniciativa de l’ACPC que aplegava representants de l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana, l’Associació de la Premsa Local de Menorca, l’Associació de Premsa Comarcal Valenciana, l’Associació de la Premsa Forana de Mallorca i de la major xarxa de mitjans locals del País Basc, Tokikom.
Francesc Fàbregas, president de l’ACPC, va destacar en el seu parlament de benvinguda, la importància de poder-se trobar amb col·legues de professió: «Aquí es tracta de crear sinergies i aprendre els uns dels altres. Sense oblidar que junts som molts més forts», va sintetitzar.
Tot seguit, els diferents representants de les associacions van prendre la paraula. Manuel Furió, vicepresident de l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana, va explicar que engloben a 53 mitjans digitals, alguns de caràcter local, tots units des del 2006 per «prestigiar el periodisme», i que arriben als 100 milions de visites de pàgines als primer semestre de l’any.
Miquel Àngel Marquès, secretari de l’Associació de la Premsa Local de Menorca, va prendre el relleu explicant que l’entitat, creada el 1991, té una desena de publicacions, les quals, donen feina a un centenar de persones i tenen un miler de subscriptors, arribant a 35.730 revistes venudes. «I sempre, fent proselitisme de la llengua catalana».
Luis Peidro, secretari de l’Associació de la Premsa Comarcal Valenciana, al seu torn va explicar que, emmirallats en l’ACPC, es van crear el 2015 «per fer-nos notar, ja que les administracions i les grans empreses d’anunciants no ens feien cas. Des de llavors som 12 diaris, tots en paper i de pagament, un autèntic acte de fe pels temps que corren».
El president de Tokikom, Iban Arantzabal, va ser el següent i va explicar que «som vint-i-vuit socis, que donem feina a més de dues-centes persones, i que ens empeny la voluntat d’arribar a totes les comarques del País Basc; i la fórmula per aconseguir-ho és col·laborar tots a una, com si fóssim una sola marca».
Joan Carles Codolà, secretari de l’ACPC, va ser l’encarregat d’explicar la síntesi de l’ACPC des dels seus inicis a Canyamars ara fa 41 anys, «sempre amb la intenció d’ajudar als associats, ja sigui per modernitzar les capçaleres, negociant amb l’Administració i les grans empreses per aconseguir recursos publicitaris, o oferint formacions per als treballadors».
Rafel Puigserver, president de l’Associació de la Premsa Forana de Mallorca, que representa a 48 publicacions, va explicar que es van fundar el 1980, i que són «qui millor explica la realitat dels nostres municipis, sense oblidar que fa uns anys vam digitalitzar tots els nostres continguts esdevenint una hemeroteca fonamental de Mallorca».
CMS, intel·ligència artificial, agregadors de notícies
Una vegada acabades les presentacions, va arribar el moment de presentacions específiques. El primer en prendre la paraula va ser Gorka Zabaleta, coordinador d’UKT, qui va explicar les eines digitals amb les quals doten als socis de Tokikom, creant «una plataforma especifica perquè els socis poguessin tenir eines per fer front als reptes digitals, ja sigui editorials o publicitaris, o fins i tot, creant el que hem anomenat La Comunitat, una xarxa social pròpia dins el nostre ecosistema».
Va prendre el relleu Joan Camp, director de Tirabol, empresa que dota d’eines digitals a moltes capçaleres de l’ACPC, qui va explicar la trajectòria de la seua empresa des dels inics a Girona fent primer webs per a diaris locals fins quan van «entrar en contacte el 2012 amb l’ACPC per encarregar-se de generar la plantilla web que avui en dia utilitzen una vintena d’associats».
La jornada de divendres va acabar amb tres parlaments centrats en els ingressos publicitaris. La primera en prendre la paraula va ser Alaitz Artolazabal, directora general de Tokikom, qui va explicar les fonts d’ingressos de l’entitat, i com des del 2020 han aconseguit augmentar els ingressos publicitaris a Internet, que és un dels gran reptes del sector, mentre mantenen la captació de les grans campanyes públiques o els petits anunciants privats, i que «el secret està en treballar com si fossin un únic mitjà».
Xavier Jiménez, CEO d’Only Media Web i col·laborador de l’ACPC, va explicar que el valor dels mitjans locals «rau en la capil·laritat que tenim al territori, la qual ens permet tenir molt més impacte que el que pot tenir la premsa generalista, prova d’això és que a dia d’hui tenim una ocupació del 90% al nostre canal digital».
I va cloure la primera jornada Sita Vilaró, cap de Publicitat de l’ACPC, qui va explicar com des de l’entitat fa anys es va mirar d’uniformar les moltíssimes adaptacions publicitàries que la varietat de mitjans associats requerien per crear una marca de grup, Premsa Comarcal, que s’ha posicionat al mercat «apostant més per la qualitat que la quantitat, i per l’audiència que per la difusió».
La jornada del dissabte
Dissabte, ha estat un dia de presentacions diverses, el primer en prendre la paraula ha estat l’investigador Santiago Tejedor de la UAB per presentar el treball guanyador del Premi de Recerca de l’ACPC 2022 del que n’és autor junt amb Cristina Pulido i que duu per títol ‘La Intel·ligència Artificial. Futur de la premsa del territori’. Tejedor va fer la presentació del projecte, utilitzant diversos exemples on es posava en valor la tecnologia utilitzada en mitjans, però on quedava palès que aquesta era «del tot insuficient sense la feina d’un periodista que fos capaç de dotar d’emocions o discriminar els continguts».
Tot seguit, ha pres la paraula Joxe Rojas, director de comunicació de Tokikom, amb la xerrada Experiència Tokikom a Intel·ligència Artificial, on ha detallat els passos seguits per l’entitat per «educar les màquines i poder generar algoritmes i processos de biaix tenint en compte que fem servir l’idioma eusquera, que presenta més dificultats que altres llengües que són més majoritàries, però havent aconseguint crear, entre altres, reproductors de veu a text o viceversa, incrustar subtítols o fer transcripcions».
El següent parlament ha estat Estratègies Digitals per a la premsa local d’Àlex Gutiérrez, cap de la secció de Mèdia al diari Ara, qui ha explicat que un dels factors més importants avui en dia «són els subscriptors, un tema on la premsa comarcal és líder, ara bé, el repte és com aconseguir-los en l’entorn digital més enllà del paper». Gutiérrez ha apuntat que la solució «és la proximitat i la transparència, altra vegada un entorn on la premsa comarcal ho fa molt bé».
La importancia del periodisme de proximitat
La jornada ha acabat amb un debat moderat per Santiago Sanchis, president de l’Associació Premsa Comarcal Valenciana, que ha dut per nom Convivència entre paper i digital als mitjans d’informació local i comarcal i en el que han pres part Joan Carles Codolà, Iban Arantzabal, Manuel Furió, Rafel Puigserver i Miquel Àngel Marquès . L’AMDComVal va remarcar la importància de fer periodisme sense etiquetes, de qualitat i de proximitat als veïns de cada localitat com a caràcter diferenciador i necessari per a la supervivència dels projectes
Tot seguit, ha pres el relleu de forma virtual Conxita Font, responsable de Fons Europeus al Departament d’Acció Exterior i Unió Europa, explicant algunes de les línies d’ajuda existents per als mitjans comarcals.
La xerrada de clausura de les jornades ha estat de Xavier Xirgo, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), qui ha detallat la progressió de vendes i lectors de molts dels diaris als darrers anys davant les diverses crisis viscudes, i ha volgut deixar un bri d’esperança davant el pessimisme d’una part del sector, dient que «hi ha coses que encara no han canviat als darrers anys al periodisme, i és la necessitat de la proximitat, i en el cas de Catalunya està basat en la Premsa Local, i en la seua capacitat de resistència».
I l’encarregat de cloure l’acte a nivell institucional ha estat Oriol Duran, secretari de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, qui ha dit que al sector de la premsa «cal innovar i per fer-ho cal per preparar-se, i aquestes jornades són una mostra immillorable de com fer-ho». Duran també ha ressaltat «la importància de la Premsa Comarcal per posar en relleu la nostra llengua».
Gala final al Palau de la Musica Catalana
El punt final als actes de celebració del 40è aniversari de l’ACPC ha sigut una emotiva gala de cloenda celebrada al Palau de la Musica Catalana. Una gran festa que va combinar a parts iguals l’entreteniment i la part institucional, i a la qual van assistir més de 400 persones, entre les que hi havia editors de premsa, periodistes, dircoms, anunciants, lectors i amics vinguts de tot l’Estat.