(EFE) El telèfon únic d’emergències 112 Comunitat Valenciana ha gestionat en 2021 un total de 191.905 incidents relacionats amb la covid, la qual cosa suposa un 37,5% menys que els gestionats en 2020 des que, al març, esclatara a Espanya la pandèmia de coronavirus, amb 307.493 incidents atesos en eixos 10 mesos del passat any.
Així ho ha informat el president de la Generalitat, Ximo Puig, en la visita que ha realitzat aquesta setmana al Centre de Coordinació d’Emergències 112, en el municipi de L’Eliana, al costat de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, Gabriela Bravo, segons un comunicat de la Generalitat.
En la seua visita, Puig ha participat en una videoconferència amb representants de diversos cossos d’emergències i de seguretat en la qual ha destacat la “dedicació i el gran esforç” de tot el personal dels serveis essencials en una “època en la qual la persistència de la crisi sanitària afig moltes dificultats i complicacions a la gestió de les emergències”.
A més, ha assenyalat que durant aquesta Nit de cap d’any el telèfon únic d’emergències 112 ha reforçat el servei nocturn en un 100% i el diürn en un 35%, i s’ha incrementat un 16% el personal d’atenció, entre personal de coordinació i operadores, per a aquest cap de setmana.
Segons ha detallat, el telèfon 112 Comunitat Valenciana ha rebut en 2021 un total de 2.915.125 crides, un 6,5% menys que en 2020 (-207.390), que s’han traduït en la gestió de 887.350 incidents, la qual cosa suposa un descens del 2% (19.041 menys) respecte a l’any anterior.
Des de l’1 de març de 2020, mes en què va esclatar la pandèmia de coronavirus, s’han atés 5.562.973 consultes relacionades amb la covid que s’han traduït en 499.398 incidents i, d’ells, 307.493 es van produir en 2020 i 191.905 en 2021, la qual cosa suposa un 37,5% menys enguany.
La major activitat de la sala es va registrar durant els mesos d’estiu i, així, al juliol, el mes amb més crides rebudes, es van atendre 292.893 crides, 8.440 més que en el mateix mes de l’any 2020, i van generar 93.297 incidents, la majoria d’ells (el 65%) relacionats amb qüestions sanitàries.
A l’agost, el segon mes amb major activitat en el 112, es van atendre 284.058 crides que van derivar en la gestió de 87.507 incidents.
L’augment de les crides a l’estiu es produeix, històricament, per l’augment de la població procedent d’altres comunitats autònomes i de fora d’Espanya i pel fet que la majoria dels incendis forestals es produeixen en època estival.
Quant al nombre d’incidents gestionats en 2021, van anar en total 887.350, la major part de caràcter sanitari (575.911), seguits dels relatius a la seguretat (126,884). Per províncies, la majoria es va registrar a la província de València (443,142), seguida d’Alacant (333,283) i de Castelló (99,661).
En aquest any que acaba, s’han atés 15.311 crides en llengües diferents a l’espanyol i valencià. La majoria d’elles en anglés (12,012), francés (2.037) i alemany (1.229).
D’altra banda, fins al 20 de desembre s’havien rebut 2.124 crides relacionades amb casos de violència de gènere, la qual cosa suposa un 17% menys respecte a l’any anterior.
La majoria procedien del servei ATEMPRO (1.289); seguit de les derivades del 016 (597); les classificades sota l’etiqueta VioGen (119); i dels Centres Dona 24 hores (119).
El període de l’any amb major incidència ha sigut el comprés entre els mesos de juny a setembre, amb 820 anomenades al nombre d’emergències 112.
A més, en el 91% d’aquestes consultes (1.930) va ser necessària la mobilització de mitjans de seguretat per a atendre els casos, i en un 8% (167) també es van mobilitzar mitjans sanitaris.
De la mateixa manera, durant l’any 2021 s’han gestionat 64 incidents relacionats amb l’orientació sexual i/o identitat de gènere, la qual cosa suposa un increment del 28% respecte a l’any 2020, quan es van atendre 50 casos relacionats amb la discriminació per raons d’orientació sexual.
La majoria de les crides rebudes es van referir a incidents relacionats amb agressions (33%) o situacions de perill (30%).