Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) modificarà la nomenclatura d’algunes estacions i parades de la xarxa de Metrovalencia, amb l’objectiu de simplificar-les, millorar la identificació de les mateixes i adaptar-se als canvis urbans de la ciutat de València i l’àrea metropolitana.
Com ha explicat la directora gerent d’FGV, Anaïs Menguzzato, els canvis proposats, resultat d’un estudi encarregat a la Universitat de València, “tenen com a finalitat associar la nova denominació al barri o zona en la qual se situen perquè siga més fàcil de localitzar les parades i estacions, acostar-les als veïns i veïnes de les ciutats i, en definitiva, fer més pròxim i amable el transport públic”.
Així mateix amb aquest estudi s’ha avançat en la normalització lingüística de les nomenclatures d’estacions i parades de la xarxa de Metrovalencia. Un exemple és la parada de Marítim-Serreria, que combinava dos termes, un en valencià i un altre en castellà, i que ara passarà a denominar-se Marítim o les parades d’Aragó i Roses, que passaran a denominar-se Aragó i Roses, respectivament.
Les modificacions proposades s’aplicaran amb la posada en servei de la nova Línia 10 Alacat-Natzaret en el primer semestre de 2022 que ampliarà i canviarà l’actual xarxa de Metrovalencia. La directora gerent d’FGV ha detallat que s’ha triat aquesta data “per motius d’eficiència, ja que la inauguració de la nova Línia 10 en el primer semestre de 2022 comportarà la renovació de la señaléctica de la xarxa de Metrovalencia”.
En total, sis estacions de metro, dotze parades de tramvia i una instal·lació intermodal, metre-tramvia, veuran modificats les seues actuals denominacions en els milers de cartells d’horaris, plans zonals, generals i de barri, distintius direccionals o “termòmetres” de línia.
L’estudi que s’ha pres com a referència per a dur a terme aquests canvis ha sigut dirigit per Joan Carles *Membrado del departament de Geografia de la Universitat de València, que ha analitzat de manera detallada les estacions i parades que haurien de ser mantinguda, algunes d’elles perquè ja estan molt consolidades entre la població, i aquelles que són susceptibles de millora.
Per a completar l’estudi s’ha situat geogràficament cadascuna de les estacions i parades, s’ha consultat bibliografia diversa (publicacions científiques i articles de premsa) i s’ha fet un treball de camp per a establir una sèrie de criteris de preferència nominativa. Els criteris utilitzats s’han basat en aspectes geogràfics, històrics o tradicionals; i lingüístics, donant preferència a l’ús del valencià.
En el metre, en la Línia 1, Villanueva de Castellón passarà a nomenar-se Castelló per a recollir la nova nomenclatura de la localitat que va aprovar el Ple del Consell i que recull el Boletín Oficial del Estado. En la Línia 2, Torre del Virrei serà Gallipont-Torre del Virrei; Benaguasil 1r es convertirà Fons de Benaguasil; i Benaguasil 2, l’estació més pròxima al nucli urbà del municipi, farà el propi amb Benaguasil, amb el que es millora la identificació de les estacions.
En les Línies 5 i 7, Aragó passarà a dir-se Aragó i en les Línies 3 i 9 Alboraia-Palmaret es dirà Alboraia Palmaret i Alboraia-Peris Aragó es denominarà Alboraia Peris Aragó. D’altra banda, en les Línies 3, 5 i 9 Roses serà Roses. En aquests casos s’ha avançat en la normalització lingüística, com recomanava l’estudi de la Universitat de València.
En el tramvia, a més de l’anunciat canvi de Tarongers per Tarongers-Ernest Lluch, es procedirà a la modificació de Grau Canyamelar per Marina de València; Mediterrani per Canyamelar; Marina Reial Joan Carles I per Neptú; La Marina per Cabanyal; Les Arenes per Platja Les Arenes; Eugènia Vinyes per Platja Malva-rosa; Serreria per Beteró; Primat Reig per Trinitat; Estadi del Llevant per Estadi Ciutat de València; TVV per À Punt; i Santa Gemma-Parc Científic UV per Parc Científic amb el que s’aconseguirà una millor identificació de les parades, es donarà més rellevància als barris, destacant en aquest sentit els canvis de denominació que es produiran en El Cabanyal i al llarg de la façana marítima i, a més, les nomenclatures s’adaptaran als diferents canvis urbans de la ciutat.
Finalment, l’estació de Marítim-Serreria, que acull tant a les Línies 5 i 7 de metre com a les Línies 6 i 8 de tramvia en una instal·lació intermodal, passarà a denominar-se Marítim.
La parada de tramvia de Tarongers de Metrovalencia, per la qual discorren les línies 4 i 6, ha canviat recentment la seua denominació per a homenatjar i recordar la figura del catedràtic d’Economia de la Universitat de València Ernest Lluch, assassinat per ETA el 21 de novembre de 2000, coincidint amb l’aniversari de la seua mort el mes de novembre passat.
S’ha triat aquest punt de la xarxa perquè és el més pròxim a la Facultat d’Economia de la Universitat de València, on va impartir classes entre 1970 i 1980 i perquè també està molt prop del carrer que li va dedicar la ciutat de València en nomenar-lo fill adoptiu, situada entre aquesta facultat i el camp d’esports del Campus de Tarongers.
A més d’instal·lar-se la nova señaléctica en les dues andanes, també s’ha col·locat un panell de caràcter divulgatiu sobre la trajectòria d’Ernest Lluch en la pròpia parada. L’objectiu que es persegueix amb això és el que les més de 100.000 persones que discorren anualment per aquesta, la majoria estudiants, puguen conéixer més detalls sobre aquest polític i professor universitari.