La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha iniciat la licitació del contracte de serveis per a la redacció de l’estudi de viabilitat de ‘Prolongació de la línia de metro a Riba-roja de Túria‘. Així ho ha anunciat el conseller d’aquest departament, Arcadi España, a l’alcalde de Riba-roja de Túria, Robert Raga.
En la reunió telemàtica que han mantingut, el conseller ha explicat que “aquest contracte té com a objectiu estudiar la viabilitat tècnica i econòmica de reubicar l’estació de Metrovalencia en el nucli urbà de Riba-roja de Túria, la qual cosa facilitaria l’ús del transport públic en millorar els temps de recorregut dels usuaris i usuàries a l’estació”.
A més, Arcadi España ha afegit que la Generalitat “inicia el procés que dona resposta a una llarga reivindicació dels veïns i veïnes de Riba-roja de Túria i que s’emmarca en l’objectiu d’aconseguir un transport públic més accessible, segur i eficaç, que siga una alternativa real al vehicle particular”. El pressupost base de licitació del contracte ascendeix a 33.880 euros i s’ha establit un termini per a la seua realització de 12 mesos.
L’actual estació de Riba-roja de Túria es localitza en l’extrem aquest del nucli urbà, molt pròxima a l’entrada de la població a través de la carretera CV-370. És l’última estació de la xarxa de *Metrovalencia Riba-roja de Túria, tram Aeroport-Roses)
La prolongació de la línia de Metrovalencia es duria a terme sobre el corredor de l’antiga plataforma de ferrocarril d’ample ibèric de València a Llíria que va ser construïda en 1889. Les condicions de deterioració i falta de rendibilitat van determinar que Renfe tancara el tram entre Riba-roja de Túria i Llíria en 1984, mantenint-se el servei de rodalia entre València i Riba-roja de Túria.
Davant la necessitat de dotar d’un sistema de transport públic de qualitat per a l’eix València-Riba-roja de Túria per la seua creixent importància dins de l’àmbit metropolità, la Generalitat va iniciar els contactes amb el Ministeri de Foment per al traspàs de titularitat de la línia i la seua reactivació
L’estudi de viabilitat haurà d’abordar les solucions. En aquest sentit, s’analitzaran les alternatives proposades en els estudis i projectes elaborats amb anterioritat, així com la seua viabilitat actual. Es podran estudiar noves alternatives en funció dels nous condicionants.
La definició d’alternatives se centrarà en el traçat i l’àmbit de la urbanització que pot ser subterrani o en superfície, ubicació de l’estació, integració amb l’accidentada orografia sobre la qual assentisca la població, necessitat de crear un aparcament dissuasiu al costat de l’estació, entre altres, i en la millora de les freqüències si d’elles es derivara un increment de la demanda. En les alternatives plantejades s’hauran de tindre en compte els aspectes mediambientals determinants.
També es plantejaran les alternatives on s’analitzaran aspectes funcionals, econòmics, ambientals i socials com són anàlisis de la mobilitat, tenint en compte les dades de les enquestes realitzades per al Pla de Mobilitat Metropolitana de València (*PMoMe); l’accés del transport públic; els itineraris per als vianants i ciclistes; temps de recorregut actuals; costos d’implantació i operació; afeccions sobre el territori; impactes socials i ambientals, i altres factors que es consideren convenients.
Així mateix, es realitzarà l’avaluació diferencial de la situació origen i de les solucions adoptades avaluant i comparant les diferents alternatives per a buscar la millor solució per a la implantació de la infraestructura que pretén dissenyar-se.
De la mateixa manera haurà d’incloure una estimació de la demanda, estudiar la capacitat i freqüències actuals, així com un escenari futur de millora de les freqüències, tenint en compte les dades utilitzades en el *PPMoMe i les actuacions proposades, així com les dades actualitzades recopilades per FGV.
A més a més, s’haurà de fer un estudi economicofinancer, amb l’estimació dels costos de la infraestructura i el material mòbil, estimació dels costos d’explotació, ingressos, etc.