
La iniciativa, desenvolupada per un grup d’especialistes en diferents àmbits, espacialment mediambiental i d’oci, obri la possibilitat que el Túria arribe a la mar, al mateix temps que es compatibilitza amb un ús lúdic del nou llit, convertint l’actual “paisatge desolador que segmenta i fracciona zones urbanes i d’horta en un nou espai d’ús públic amb una major projecció que no sols protegix a la ciutat de possibles riuades”, matisa Rafael Rivera, arquitecte urbanista i coordinador de l’estudi.
La proposta es desenvolupa en diversos eixos específics: hidràulic, ecològic i públic i uns altres transversals, que atenen criteris de mobilitat, seguretat i infraestructures. L’estudi planteja la recuperació dels ponts per a ús dels vianants, creant una connexió real de les poblacions de Mislata i Xirivella, amb accés al transport públic, i l’adaptació de zones d’ombratge desmuntables, horts urbans, zones esportives, llacunes, miradors o espais d’exposicions eventuals. “Es tracta de crear un arc natural amb solucions compatibles amb l’ús de sobreeixidor per a riuades per al qual es va crear”, assegura Rivera. A més aquesta iniciativa connectaria dos grans parcs naturals; el Túria i l’Albufera
Durant la presentació, el vicealcalde de València i regidor de Conservació d’Àrees Naturals, Sergi Campillo ha definit l’estudi com “una oportunitat històrica de connectar València amb el seu riu i un espai de connexió entre els municipis valencians”. Campillo ha recordat “el fet que el Túria no desemboque en la mar és una anomalia i amb la creació d’un canal ecològic es recuperarà la vida natural del riu”. “Aquesta és una proposta a llarg termini, que tardarà anys a executar-se, per a la qual serà necessari aconseguir recursos de fons europeus”, ha assegurat l’alcalde de València, Joan Ribó