El conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, i el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Castelló, Francesc Mezquita, han presentat a Castelló la tercera edició de ‘L’escola canta‘. Es tracta d’un recurs d’innovació educativa centrat en els valors de treball en equip i en el desenvolupament de competències en matèria plurilingüe a través de la música.
El projecte compta aquest curs amb la participació de més de 7.200 alumnes de Primària de 14 comarques del territori valencià, amb la implicació de 132 escoles de 51 municipis.
Els objectius del projecte són donar a conéixer la tradició musical valenciana; millorar la competència lingüística del valencià; i fomentar una sensibilitat positiva i una convivència entre diferents cultures, mitjançant la formació de corals.
El projecte compta amb la implicació del professorat de música dels centres educatius, els ajuntaments i les bandes de música de cada municipi. A més, com a clausura del programa, es realitzarà un concert conjunt dels centres de cada comarca.
Aquest curs es proposa la interpretació d’una cantata en valencià, la partitura de la qual ha sigut creada per a l’ocasió pel compositor Pablo Anglés i la lletra pel director del Centre de Formació, Innovació i Recursos Educatius (Cefire) específic Artístic-expressiu d’Educació de la Generalitat, Ximo Montañés.
La cantata es titula ‘El cor de la terra’ i combina música, cant i dramatització. La temàtica girarà al voltant de l’emergència climàtica que pateix el nostre planeta. Les parts dramatitzades inclouen diàlegs breus i carregats d’humor, però que inciten a la reflexió i en la reacció individual i col·lectiva per a canviar la situació.
Les lletres de les cançons tenen una gran qualitat poètica i denuncien la situació climàtica que pateix el nostre planeta, sense deixar de projectar, al mateix temps, un missatge optimista d’inversió de la situació si l’ésser humà pren consciència de la realitat i és capaç de modificar hàbits i actituds.
La cantata inclou 6 cançons d’estils musicals diferents (vals, pop-rock, ska, soul ) que s’han de treballar a l’escola, assajar posteriorment amb la banda de cada població i, finalment, interpretarà en un concert col·lectiu i obert cada municipi.
Els centres participants rebran la partitura de l’obra en versió cante i acompanyament de piano. També hi haurà una versió de l’obra per a banda, amb les partitures per a les diferents famílies d’instruments.
La iniciativa debuta a les comarques de València amb 24 escoles d’11 municipis i més de 1.500 alumnes i alumnes participants. El projecte s’estrena amb la implantació en els següents municipis del Camp de Túria: L’Eliana, Gátova, i Olocau.