El president de la Generalitat, Ximo Puig, s’ha reunit amb la ministra de Política Territorial i Funció Pública, Meritxell Batet, on li ha proposat la creació d’una comissió mixta permanent entre la Generalitat i el Govern d’Espanya per a abordar no solament qüestions de caràcter sectorial, sinó les que afecten “el conjunt de la governança”.
El cap de l’Executiu valencià ha explicat que s’ha trobat amb “la posició favorable” de la titular ministerial a “els problemes bàsics” de l’”agenda valenciana”, com és el cas de la infrafinanciació, les infraestructures o l’aigua.
Així mateix, també s’han tractat qüestions com els recursos d’inconstitucionalitat presentats per l’anterior Gabinet, sobre els quals, ha assegurat Puig, Govern central i autonòmic treballaran per a “superar-los”.
D’aquesta manera, Puig ha presentat davant Batet “el full de ruta de la nova relació entre el Govern d’Espanya i el Govern de la Generalitat”, en una reunió que s’emmarca dins de la ronda de contactes amb els diferents ministres del nou Govern central de cara a la reunió amb el president del Govern, Pedro Sánchez, al setembre.
Sobre la qüestió del finançament, el cap del Consell ha considerat que s’ha produït un “gran avanç” en els plantejaments de l’actual Govern central.
En aquest sentit, Puig ha destacat que ja es parla “obertament” de la reestructuració o mutualizació del deute autonòmic per a “donar cobertura al que ha sigut la infrafinanciació“.
Així, Puig ha assenyalat que s’ha obert “una altra manera d’entendre el debat del deute”. “Reestructurar el deute no és privilegiar a la Comunitat Valenciana o a altres comunitats; és simplement fer justícia”, ha reclamat Puig. Per això, ha incidit que si la Comunitat Valenciana tinguera el finançament d’altres autonomies, compliria amb els objectius de dèficit.
D’altra banda, Puig també ha destacat que el Govern central haja acceptat que l’objectiu de dèficit es repartisca tenint en compte les competències i ha valorat que el Ministeri d’Hisenda haja ampliat l’objectiu de dèficit per a la Comunitat en dues dècimes. Una reducció que, segons Puig, “encara és insuficient però és important”.