Baix el nom “Faixa Roja, faixa blava. La pilota valenciana”, a partir del pròxim divendres, 4 de maig, podrem trobar a Benaguasil una completa expossició del passat i present d’aquest esport valencià. La mostra està produïda pel Museu Valencià d’Etnologia, el Museu de la Pilota de Genovés i l’Ajuntament de Genovés.
La finalitat d’aquesta iniciativa és donar a conéixer la pilota valenciana, una pràctica que gran part de la societat reconeix com una de les principals manifestacions de la nostra cultura.
Apta per a totes les edats, tot aquell que ho desitge podrà visitar-la a la sala habilitada a l’Ajuntament del municipi i gaudir dels documents, fotografies i audiovisuals exposats. Aquesta també va dirigida a visites per a escolar.
Amb “Faixa Roja, faixa blava” es fa un ampli recorregut per l’origen de la pilota, els primers trinquets, les diferents modalitats, els tipus de pilotes per jugar, els grans jugadors de la història i les noves generacions, entre altres.
L’ exposició es dividix en quatre grans apartats:
- Les varietats de pilotes, segons modalitat de joc.
- Les proteccions de les mans de jugadors.
- Els espais de joc i modalitats.
- La indumentària.
La mostra també aborda la pilota valenciana més enllà de l’àmbit estrictament esportiu mostrant tot allò que envolta al joc, com la rellevància social dels jugadors i de les relacions entre ells, la presència i la participació del públic, les normes, modalitats, els equipaments i també de la percepció que tradicionalment ha tingut la societat valenciana d’aquest esport.
Aquesta exposició, pensada per ser itinerant, s’ha centrat en un disseny museogràfic que és molt específic i part d’un lema -Faixa vermella, faixa blava- que aglutina un dels elements comuns en totes les modalitats de l’esport, les faixes que es cenyeixen els jugadors en cada partida.