La Diputació de València ha habilitat un pla biennal de Serveis i Obres Municipals (SOM), mitjançant el qual destinarà 72 milions d’euros globals als municipis i Mancomunitats de la província de València.
Els ajuntaments de les comarques valencianes disposaran, així, de més recursos econòmics per a la materialització dels projectes municipals que determinen. Aquesta xifra es repartirà durant els exercicis 2018 i 2019.
El pla ha estat presentat per la vicepresidenta Maria Josep Amigó i pel diputat de Cooperació Municipal, Emili Altur.
Maria Josep Amigó ha recordat que les inversions del SOM estan basades en la justícia, la universalitat i en potenciar l’autonomia municipal. La vicepresidenta ha reparat en què per a l’assignació de les ajudes s’atenen indicadors socials, demogràfics, econòmics i mediambientals, evitant així qualsevol tipus de favoritisme, discrecionalitat o adjudicacions.
Dels 72 milions amb els quals s’ha dotat el programa, els municipis amb un cens inferior als 50.000 habitants es repartiran 66 milions d’euros en dos anys.
Els cinc grans nuclis poblacionals, de 50.000 habitants, percebran altres quatre milions; mentre que les mancomunitats es veuran beneficiades amb dos milions d’euros. Un repartiment per al qual s’ha tingut en consideració el cens, la superfície del terme municipal, la taxa d’atur registrada, els costos efectius, els nuclis històrics o l’adhesió al Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia. Només la ciutat de València, que destinarà el muntant econòmic assignat a les pedanies, ha quedat al marge d’aquests paràmetres.
En el cas de les mancomunitats, s’ha ponderat la població, el nombre d’ajuntaments associats en cadascuna d’elles, així com la capacitat inversora d’aquests ens supramunicipals.